Her er en liste over de sporarbejder, som kan påvirke pendlere på S-banen de kommende år.
Vi ved der er flere projekter end det. Og de nævnte projekter kan flyttes til andre tidspunkter.
2015
- Køreledningsarbejder på Høje-Taastrupbanen
- Anlæg af København-Ringsted med den nye station Køge Nord - Bro bygget i påsken.
- Køge Kyst projekt - sommer
- Fornyelse af signaler - forår 2015 - Jægersborg/Klampenborg til Ryparken/Svanemøllen
- Fornyelse af signaler - efterår 2015 - Farum til Enghave/Sydhavn
2016
- Bro- og sporarbejder på Køge Bugtbanen (sydlige del)
- Vallensbæk - Udskiftning af transversaler - 14 døgn
- Åmarken – Køge - Sporfornyelse og ballastrensning - 7 ugers totalspæring
- Skelbæk – Køge - Sporfornyelse og ballastrensning - 8 ugers enkeltsspordrift på vekslende
banestykker
- Køreledningsarbejder på Køge Bugtbanen
- Anlæg af København-Ringsted med den nye station Køge Nord - 4 weekender med en spærring og 3 med enkeltsspordrift
- Tunnelpassage ved Bispebjerg st. (Ringbanen) - 14 dage totalspærring
- Fornyelse af signaler - hele 2016 - Farum til Enghave/Sydhavn (forsat)
- Nordhavn - ny indgang fra Århusgade til den kommende metrostation - forlængelse af perron og flytning af spor
- Fase 1 - totalspærring i 5 dage - 18.03-18.04
- Fase 2 - totalspærring i 3 weekender - 29.07-15.08
- Fase 3 - totalspærring i 4 weekender - 14.10-19.12
2017
Her er en oversigt over større sporarbejder i 2017 iflg Netredegørelse 2017 i høringsversion:
Det store sporarbejde i 2017 er Valby-Svanemøllen med følgende etaper:
- Valby-København H: Enkeltsspordrift. 35-42 døgn i sommer/efterår
- København H-Østerport: Spæringer i 21 døgn forår/sommer
- Østerport-Svanemøllen: Spærring i 10-14 døgn sommer
Den andet større projektet er Gentofte-Lyngby 2 gange 21 døgn med enkeltsporsdrift forår/sommer, hvor de er broarbejde på 2 steder plus letbanearbejde.
Det ligner, at det er broer omkring Jægersborg Station uden jeg er sikker.
På Farumbanen skal lægges tunnel til Letbanen under 2 spor - 20 minuttes drift i 2 gange 8 døgn i foråret.
På Ringbanen skal bruges 7 døgn til en bro i sommer/efteråret, hvor der lukket imellem Flinthold og Lersøen (Bispebjerg eller mest sandsynlig Ryparken)
Der også en enkelt weekend spærring ved Køge Nord i foråret.
På Kystbanen er der 2 projekter. København H-Østerport, som er en del af samme projektet på S-togsdelen. (dvs let kan koordineres, så de ikke bliver samtidig) og renovering af broer/spor.
Ellers der hos os ingen større spærringer pga. signalprojektet. Og da det er høringsversion, så kan det godt komme ændringer på et senere tidspunkt.
2018
- Nye spor på Frederikssundbanen
Derudover
- Fornyelse af signaler - indtil 2018 - projektside - tidsplan
- Flytning af Enghave Station til Carlsberg Station - april 2014 til efterår 2016 - projektside hos Banedanmark - præsentations fra informationsmøde den 19. marts 2014 - referat
- Anlæg af København-Ringsted med den nye station Køge Nord. Miljøredegørelsen skriver at stationen Køge Nord medfører sporarbejde i weekender og om natten. Der skal også anlægges en tunnel under Køge Bugtbanen til forbindelsen lille Syd og Ringsted-København banen, som vil medfører en spærring i ca. 4 uger. Det er ingen tidsplan på det.
- Nordhavn Station - perronen skal forlænges til Århusgade, hvor der være nedgang til gaden og den kommende metrostation.
Kilder
- DSB's oversigt
- Fornyelsesplan for årene 2014-2016 - Banedanmark
- Fornyelsesplan for årene 2015-2017 - Banedanmark
- Netredegørelse 2016 - Banedanmark
- Netredegørelse 2017 - Banedanmark